Start med dine egne feil
Sist oppdatert:En ansatts evne til å innrømme feil avhenger av lederens evne til å tåle det. Og ingenting bygger læringskultur raskere enn en sjef som sier «det var min feil»
Vi vet at vi burde tåle kritikk. Vi sier vi vil ha det. Men når det først kommer svir det godt likevel.
Vi vet jo at å feile er en del av livet. Det er som Ingvar Kamprad sa: «Det er kun den sovende som ikke gjør feil.»
Kanskje koker forholdet vårt til tilbakemeldinger ned til hva vi tror om dette spørsmålet:
Hva er formålet med kritikk?
Hvis kritikk handler om å skyve andre ned eller dekke over for egen usikkerhet, styrer vi unna.
Men om kritikken er til for å lære eller forbedre rutinene våre, da er det noe vi bør oppmuntre.
Trygge ledere og organisasjoner oppsøker kritikk, fordi litt av jobben ikke bare er å utføre arbeidet, men å forbedre det. De lærer både av det som går bra, og det som går dårlig. Målet er større enn sjefens ego: At gruppen skal fungere bedre.
I dårlige organisasjoner derimot, er tilbakemeldinger enten fraværende eller noe man gjør fordi det er pålagt. Målet er å komme seg gjennom tilbakemeldingsrunden uten å bli sittende med svarte-per.
I Forsvaret så jeg hvordan to ulike avdelinger, Heimevernet og Marinejegerkommandoen, levde med hver sin instilling til kritikk:
To kulturer for kritikk
«Heimevernets egenart er dets selvfortreffelighet», fortalte Kim da jeg begynte. Dette viste seg godt i After Action Reviewen – evalueringsrunden etter en øvelse. I Heimevernet (HV) gjaldt det nemlig å skryte av det man selv hadde gjort, samtidig som man sendte noen stikk til alle andre.
I Marinejegerkommandoen (MJK) var tonen helt annerledes. Den som tok ordet først var troppssjef Torbjørn, den mest erfarne i gruppen. Han begynte med å fortelle hvilke feil han hadde gjort, og hvilke konsekvenser det måtte ha hatt for troppen. Ingen fingerpeking eller selvskryt, bare ydmyk erfaringsdeling.
Når troppssjefen starter med selvkritikk, blir det naturlig for nestemann å granske seg selv også. Og sånn fortsatte tilbakemeldingsrunden. Hver mann gikk i seg selv og fortalte om sine lærdommer og forbedringsområder fra denne øvelsen.
Noen uker senere var jeg igjen i HV. Ung og uvitende om hvor vanskelig det er å endre en kultur, tenkte jeg at nå skulle vi innføre litt marinejegersk ydmykhet.Da det var min tur i tilbakemeldingsrunden fortalte jeg ivrig om noen av de mange tingene jeg hadde rotet det til med på denne øvelsen.
Et lite øyeblikk var det stille. Jeg så forvirringen i øynene på mine kollegaer. Så var det som om det gikk opp noen lys, og lettelsen spredte seg i ansiktene i ringen.
«Ja, det har du helt rett i!» sa en, med rettmessig harme. «Og en annen ting du gjorde feil var …», kom påminnelsene. Min selvkritikk hadde ikke vært uttømmende, men jeg fikk god hjelp av mine medoffiserer til å komme på ting jeg hadde gjort feil i løpet av øvelsen.
Og deretter fortsatte runden i et nytt spor: Tabber begått av ham som nettopp la hodet på blokka. Alle var enige om at det var den beste after action reviewen de hadde hatt på lenge.
Jeg kan le av det i ettertid, men eksempelet med Torbjørn i MJK har festet seg som et eksempel på at en profesjonell kultur også er en ydmyk kultur. En arbeidsplass der ingen vil bli tatt i feil, derimot, er en arbeidsplass som forfaller.
Fire råd for læring:
- Bli enige om hvorfor dere gir tilbakemeldinger. Er det for å lære, eller for å plassere skyld. Ta det med i teamkontrakten.
- Start med deg selv. Ikke bare tål andres kritikk. Vis at du oppsøker det. Snakk åpent om dine feil og hva du lærte av det.
- Oppmuntre andre som tar selvkritikk. Det er fristende å hive seg over noen som ligger nede, men sekundene etter at noen har tatt selvkritikk avgjør om de kommer til å være villige til å gjøre det igjen.
- Systematiser læringen. Skriv det ned. Del erfaringene. Så slipper andre å gjøre samme feil.
⚖️Overslaget
Selvkritikk er kraftig, men ikke overdriv. Om du er ny i rollen, kan for mye eller for tidlig selvkritikk undergrave din egen troverdighet. (Noen kaller det varme vs kompetanse. Se Stereotype Content Model for mer.)
Altså er det to grøfter her: Den vanligste er å være så usikker at du er redd for kritikk. Den andre er å bli så selvkritisk at du undergraver din egen troverdighet. Dette finner du ut av!